در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران متن قراداد مدل مابین عوامل تولید اثر نمایشی را منتشر کرد
■ اخبار ■ شناسه خبر : 15310 ■ 1401/01/14 12:13

انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران متن قراداد مدل مابین عوامل تولید اثر نمایشی را منتشر کرد


متن قرارداد مدل توسط انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، هیئت مدیره این انجمن پس از جلسات مختلف کارشناسی و اعمال نظر کارشناسان و وکلای حقوقی، متن قرارداد مدل که مابین کارگردان و سایر عوامل تولید آثار نمایشی منعقد خواهد شد را منتشر کرد. 

این قرارداد که میتواند به عنوان مدل و الگویی برای انعقاد قرارداد در کلیه آثار نمایشی مورد استفاده قرار گیرد توسط انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران آماده شده است. 
این انجمن، با تأکید  جدی و قطعی بر این امر که لازم است تمامی مناسبات مرتبط به تئاتر، مبتنی بر انعقاد قراردادهای روشن، دقیق و مشخصی باشد که یک‌جانبه نبوده و در آن حقوق طرفین قرارداد رعایت شده باشد (حتی در مورد همکاری‌های داوطلبانه و بدون چشم‌داشت و توافق بر عدم‌پرداخت وجه و رایگان بودن خدمات، یا مشروط بودن آن، یا واگذاری تصمیم به هر آن‌چه نظر یک طرف قرارداد است)، این قرارداد را به‌منظور انعقاد مابین عوامل درگیر در تولید یک نمایش، پیشنهاد می‌نماید و امیدوار است از این پس در تمامی مناسبات مرتبط به تولید تئاتر از آن استفاده شود.

متن این قرارداد به شرح ذیل است:

انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، با تأکید جدی و قطعی بر این امر که لازم است تمامی مناسبات مرتبط به تئاتر، مبتنی بر انعقاد قراردادهای روشن، دقیق و مشخصی باشد که یک‌جانبه نبوده و در آن حقوق طرفین قرارداد رعایت شده باشد (حتی در مورد همکاری‌های داوطلبانه و بدون چشم‌داشت و توافق بر عدم‌پرداخت وجه و رایگان بودن خدمات، یا مشروط بودن آن، یا واگذاری تصمیم به هر آن‌چه نظر یک طرف قرارداد است)، قرارداد زیر را به‌منظور انعقاد مابین عوامل درگیر در تولید یک نمایش، پیشنهاد می‌نماید و امیدوار است از این پس در تمامی مناسبات مرتبط به تولید تئاتر از آن استفاده شود، حتی اگر طرف دیگر قرارداد نسبت به حقوق خود آگاه نبوده و تقاضایی برای انعقاد قرارداد نداشته باشد.

  • در صورتی‌که طرف اول قرارداد خود کارگردان نباشد (تهیه‌کننده یا مجری طرح، یا ... باشد) لازم است کارگردان، به‌عنوان ناظر قرارداد، تعیین شود و در مواردی که طرف اول قرارداد خود کارگردان است، می‌توان از تعیین ناظر، صرف‌نظر نمود.
  • انجمن صنفی کارگردانان تئاتر تلاش نموده است که تمامی موارد لازم در این قرارداد را موردتوجه قرار دهد، اما این به‌منزله‌ی عدم‌امکان بروز خطا یا نادیده‌انگاری احتمالی برخی موارد نیست. بنابراین نه‌تنها از هر پیشنهادی سازنده‌ای برای اصلاح این قرارداد استقبال خواهد ‌شد، که از تمامی صاحب‌نظران تقاضا می‌شود تا با بررسی دقیق متن این قرارداد، پیشنهادات احتمالی خود برای کامل‌تر کردن آن‌را ارائه نمایند.
  • به‌زودی قرارداد دیگری برای انعقاد مابین سالن‌ها و متولیان اجرای تئاتر، پیشنهاد خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به‌نام خدا

«قـرارداد همکاری در اجرای تئاتر»

 

در تاریخ     /   /   14، قرارداد زیر مابین ..................................، c تهیه‌کننده، c مجری طرح، c کارگردان نمایش ...................................، به‌نشانی: .............................................................................................................................................................................................................، کد پستی: ..................................، کد ملی: ..................................، تلفن: ..................................، به‌عنوان طرف اول از یک سو و ..................................، فرزند: ..................................، شماره شناسنامه: ..................................، کد ملی: ..................................، صادره از: ..................................، به‌نشانی: .........................................................................................................................................................................، کد پستی: ...................................، تلفن: ..................................، به‌عنوان طرف دوم از سوی دیگر به شرح و شرایط زیر که برای طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد، منعقد می‌گردد.

 

ماده ١- موضوع قرارداد:

همکاری در اجرای c نمایش‌نامه‌خوانی c نمایش ..................................، به‌نویسندگی ..................................، و کارگردانی ..................................، در مقام ..................................، در محل ...................................

 

ماده ٢- مدت قرارداد:

  • مدت اجرای قرارداد از تاریخ    /   /   14 تا      /   /   14، به‌مدت ...... روز تعیین می‌گردد. (...... روز تمرین و ...... روز اجرا در مکان و زمان‌هایی که از سوی طرف اول اعلام خواهد شد)

 

ماده ٣- مبلغ قرارداد:

  • کل مبلغ قرارداد

c مبلغ .................................. ریال (به‌حروف .................................. تومان)

c ......% از محل درآمدهای c خالص c ناخالص اجرا است.

c مبلغ .................................. ریال (به‌حروف .................................. تومان) ثابت و ......% از محل درآمدهای c خالص c ناخالص اجرا، c بدون پیش‌بینی هر شرایطی c با احتساب پیش‌بینی ................................... 

است، که به‌صورت زیر پرداخت می‌گردد:

  • قسط اول به‌میزان c .................................. ریال (......% کل مبلغ ثابت قرارداد)، پس از امضای قرارداد و در ازای دریافت تضمین به‌میزان c مبلغ پرداختی c کل مبلغ قرارداد c دو برابر کل مبلغ قرارداد.
  • تبصره 1: در صورت عدم انجام تعهدات و یا عدم رعایت دیگر مفاد قرارداد، طرف اول مجاز است بدون مراجعه‌ی قضایی، خسارات وارده را از محل تضمین، به‌نفع خود برداشت نماید. ضمناً با توجه به آن‌که ایفای تعهدات طرف دوم به‌صورت کامل و کلی برای طرف اول واجد اهمیت است، اگر طرف دوم قرارداد، تنها بخشی از تعهدات خود را انجام داده و تمامی تعهدات خود را از لحاظ کمی و کیفی انجام نداده باشد، مستحق دریافت مبلغی نخواهد بود.
  • قسط دوم به‌میزان .................................. ریال (......% کل مبلغ ثابت قرارداد)، c هم‌زمان با اولین اجرا c در تاریخ ...................................
  • قسط سوم به‌میزان .................................. ریال، c پس از اتمام آخرین اجرا  c در تاریخ ................................... (ضمن تصفیه‌حساب کامل و عودت تضمین‌های دریافتی از طرف اول)
  • مبلغ .................................. ریال به‌عنوان حسن انجام کار پیش‌بینی شده است، که پس از انجام مطلوب کار به طرف دوم پرداخت خواهد شد.
  • تبصره 2: ناظر قرارداد می‌تواند متناسب با نظم و وقت‌شناسی و تعهد کاری و هنری و به‌طور کلی نحوه‌ی حضور و تأثیر طرف دوم بر فرآیند تولید و اجرای نمایش، پاداش‌هایی پیشنهاد نماید که بر مبلغ قرارداد افزوده خواهد شد، متقابلاً در صورت نارضایتی ناظر قرارداد از نحوه‌ی حضور، تأخیر، غیبت و ایجاد بی‌نظمی و اختلال در روند تولید، بنا به صلاح‌دید ایشان جریمه‌ای از طرف دوم کسر خواهد شد.
  • تبصره 3: از مبلغ موردتوافق هیچ رقم و درصدی کسر نخواهد شد، اما پرداخت هرگونه مالیات، بیمه، کسورات قانونی و عوارض، به‌موجب قوانین موجود و یا قوانین و مقرراتی که در آینده وضع می‌شود، بر مبنای مبالغ و حق‌السهم دریافتی در هر قرارداد، به عهده‌ی طرف دوم است.
  • تبصره 4: تمامی افرادی که برای اجرای موضوع قرارداد به خدمت گرفته می‌شوند، کارکنان طرف دوم محسوب می‌گردند و تمامی مسئولیت‌های ناشی از قانون کار و دیگر قوانین جاری کشور و هر نوع حقوق و مزایای قانونی آنان بر عهده‌ی طرف دوم خواهد بود و طرف اول از هرگونه مسئولیتی در این خصوص مبراست.
  • تبصره 5: طرف اول خارج از مبلغ تعیین‌شده در ماده‌ی فوق، متعهد به پرداخت هیچ‌گونه وجه دیگری به طرف دوم نیست.

 

ماده 4- تعهدات طرف اول:

1-4- پرداخت مبلغ قرارداد پس از تأیید ناظر قرارداد و بر طبق مفاد مندرج در ماده 3.

2-4- مهیا کردن تمامی مقدمات و شرایط و امکانات موردنیاز برای انجام موضوع قرارداد.

3-4- اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای موضوع قرارداد از مراجع ذی‌صلاح.

4-4- تأمین بیمه‌ی مسئولیت برای کل پروژه.

۵-۴- رعایت مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقررات شرعی و عرفی. طرف دوم موظف است در اجرای موضوع این قرارداد، تمامی موازین هنری، فرهنگی و اخلاقی را کاملاً رعایت کند و وظایف خود را در چارچوب ضوابط کشور و دیگر مقررات قانونی اجرا نماید.

۶-۴- دیگر تعهدات: ...

 

ماده 5-  تعهدات طرف دوم:

1-5-  طرف دوم اعلام می‌نماید توانایی انجام موضوع قرارداد را دارد.

2-5- طرف دوم حق واگذاری موضوع قرارداد، به‌طور کلی یا جزئی به غیر، اعم از حقیقی و حقوقی بدون موافقت کتبی طرف اول را ندارد.

3-5- رعایت مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقررات شرعی و عرفی. طرف دوم موظف است در اجرای موضوع این قرارداد، تمامی موازین هنری، فرهنگی و اخلاقی را کاملاً رعایت کند و وظایف خود را در چارچوب ضوابط کشور و دیگر مقررات قانونی اجرا نماید.

4-5- انجام به‌موقع تمامی تعهدات که در موضوع قرارداد قید شده است با کیفیت مورد نظر. طرف دوم موظف است وظایف مقرر در این قرارداد را طبق استانداردهای حرفه‌ای انجام دهد و تمام وقت و مهارت خود را برای انجام وظایف و تعهدات خود به نحو احسن به کار گیرد.

5-5- طرف دوم اقرار می‌نماید از تمامی مفاد این قرارداد اطلاع کامل دارد و عذر عدم‌اطلاع از وی پذیرفته نخواهد بود.

6-5- تمامی روابط فی‌مابین راجع به موضوعات پیرامون این قرارداد کتبی بوده و بر اظهارات یا ادعای شفاهی اثری مترتب نخواهد بود.

7-5- طرف دوم متعهد است تمامی امور مربوط به این قرارداد را محرمانه تلقی نموده و بدون موافقت کتبی طرف اول، اطلاعات مربوط به آن را منتشر ننماید. در غیر این‌صورت عواقب حقوقی و قانونی بر عهده‌ی طرف دوم است و طرف اول مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

8-5- طرف دوم متعهد می‌شود هماهنگی‌های لازم جهت اجرای موضوع قرارداد در زمان و مکان تعیین‌شده از سوی طرف اول را به انجام برساند. 

9-5- تمامی هزینه‌های اجرای مفاد موضوع قرارداد به عهده‌ی طرف دوم خواهد بود.

10-5- ترتیب درج اسامی بازیگران و دیگر عوامل تولید نمایش در مواد تبلیغاتی، یا حذف تعداد یا کل اسامی در برخی مواد تبلیغی و ... صرفاً و منحصراً با نظر ناظر قرارداد (کارگردان) انجام خواهد شد و طرف دوم متعهد به پذیرش آن و عدم هرگونه اعتراضی است.

11-5- طرف دوم اقرار و اعتراف دارد که از مفاد قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان اطلاع کامل دارد و هرگاه خدمات ایشان تماماً یا قسمتی با این قانون ارتباط حاصل کند:

1-11-5- طرف دوم تعهد می‌نماید در کار خود رعایت حقوق اشخاص ثالث ناشی از قانون مزبور را از هر جهت بنماید.

2-11-5- در صورتی‌که از ناحیه‌ی اشخاص ثالث به اعتبار قانون مذکور، ادعا یا شکایت یا مطالبه‌ی حقی شود، مسئولیت جواب‌گویی و جبران خسارت مادی و معنوی اشخاص ثالث، به‌عهده‌ی ایشان خواهد بود.

۱۲-۵- دیگر تعهدات: ...

 

ماده 6- جبران خسارت:

1-6- طرف دوم تعهد می‌نماید چنان‌چه هر یک از بندهای موضوع قرارداد را با کیفیت مورد نظر طرف اول و یا در موعد مقرر انجام ندهد یا به هر دلیلی موفق به انجام تعهدات خود با کیفیت مورد نظر ناظر قرارداد نشود، خسارات وارده را جبران و پرداخت نماید.

2-6- هر گونه مسئولیت ناشی از عملکرد طرف دوم در انجام موضوع قرارداد و ایجاد خسارت به اشخاص ثالث در حین کار، هم‌چنین مسئولیت پاسخ‌گویی به تمامی دعاوی و شکایات احتمالی مربوط به موضوع قرارداد اعم از محاکم حقوقی، کیفری و ... بر عهده‌ی طرف دوم است. چنان‌چه طرف دوم در مدت تمرین و یا اجرای نمایش خسارتی به اموال منقول و غیرمنقول وارد نماید و یا به دست‌اندرکاران و هنرمندان خسارت یا صدمه‌ای وارد کند، میزان خسارت توسط کارشناس مرضی‌الطرفین برآورد و از قرارداد منعقده کسر و در صورتی‌که خسارت، مازاد بر مبلغ قرارداد باشد از طریق مراجع قانونی اقدام خواهد شد.

3-6- چنان‌چه به هر دلیلی طرف اول نتواند به تعهد خود عمل نماید، پیشرفت کار طرف دوم ارزیابی و نسبت به پرداخت حق‌الزحمه‌ی متناسب با آن اقدام خواهد شد.

 

ماده 7- شرایط فسخ بنا بر علت:

1-7- طرف اول حق دارد در هر یک از موارد زیر، قرارداد یا بخش‌هایی از آن را با تأیید ناظر قرارداد فسخ نماید:

1-1-7- هرگاه به‌تشخیص ناظر قرارداد، طرف دوم نتواند یا نخواهد تعهداتش را به‌موجب این قرارداد با جدیتی که اتمام کار را در مدت تعیین‌شده در برنامه‌ی زمانی تضمین ‌نماید، انجام دهد.

2-1-7- هرگاه به تشخیص طرف اول مشخص شود طرف دوم از قانون منع مداخله‌ی کارکنان دولت، مصوب 22 دی 1337، تخلف نموده است.

2-7- در صورت عدم انجام تعهدات و یا عدم رعایت دیگر مفاد قرارداد، طرف اول با کسب توافق ناظر قرارداد مجاز به فسخ قرارداد در هر مرحله‌ای و در تمامی مدت قرارداد است، در این‌صورت خدمات طرف دوم از سوی طرف اول ارزیابی شده و به‌میزان پیشرفت کار، حق‌الزحمه‌ی مرتبط پرداخت می‌شود.

 

ماده 8- جرائم و خسارات ناشی از فسخ:

  • در صورت فسخ قرارداد بنا بر علت، به شرح مندرج در ماده‌ی 7، طرف اول حق دارد تمامی غرامت و خسارت و جرائم و هزینه‌هایی را که در نتیجه‌ی کم‌کاری طرف دوم متحمل شده است، محاسبه و کتباً به طرف دوم ابلاغ نماید و ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ و مطالبه‌ی طرف اول، طرف دوم موظف است مبلغ موردمطالبه را به طرف اول بپردازد. در صورت عدم پرداخت مبلغ موردمطالبه توسط طرف دوم در مهلت مذکور، طرف اول حق خواهد داشت از محل هر نوع دارایی‌های متعهد، مبلغ موردمطالبه را برداشت نماید.

 

ماده 9- ناظر قرارداد:

  • .................................. ناظر اجرای قرارداد هستند و نظر ایشان ملاک و مبنای انجام کار و تسویه‌حساب خواهد بود.

 

ماده 10- صلاحیت محاکم و حل اختلاف:

  • چنان‌چه اختلافی در تفسیر یا اجرای هر یک از مواد این قرارداد برای طرفین ایجاد شود، طرفین سعی خواهند نمود ابتدا موضوع اختلاف را از طریق مذاکره حل نمایند، در غیر این صورت و چنان‌چه مسئله ظرف یک ماه از تاریخ بروز، لاینحل باقی بماند، شورای داوری انجمن صنفی کارگردانان، صالح به رسیدگی می‌باشد و رأی این شورا برای طرفین لازم‌الاجراست، در صورت عدم‌حصول نتیجه از طریق شورا، برابر با قوانین جاری و از طریق محاکم رسمی اقدام خواهد شد.

تبصره 5: در صورت انقضاء، انفساخ، فسخ، تفاسخ و بطلان قرارداد نیز مرجع ذی‌صلاح مبادرت به حل و فصل اختلافات می‌نمایند.

ماده 11- قوه قاهره (فورس ماژور):

  • در مواردی که بر اثر قوه‌ی قهری (فورس ماژور)، خارج از کنترل هر یک از طرفین باشد و اجرای تعهدات مقرر در این قرارداد توسط طرفی که قوه‌ی قهریه متوجه آن شده است غیرممکن و یا متوقف گردد، عدم اجرای تعهد یا تأخیر در اجرای تعهد مذکور، قصور در اجرای این قرارداد تلقی نخواهد شد.
  • در این صورت مدتی که تأخیر در اجرای تعهدات طول کشیده باشد به مدت قرارداد اضافه خواهد شد و طرفی که قوه‌ی قهریه بر او اثر گذاشته باشد اقدامات لازم را جهت تقلیل یا از بین بردن اثرات قوه‌ی قهریه به‌عمل خواهد آورد. به‌طور کلی در صورت بروز قوه قاهره، قوانین ایران بر موضوع حاکم خواهد بود.

 

ماده 12- اقامت‌گاه طرفین قرارداد:

  • نشانی طرفین به‌شرح مذکور در صدر قرارداد است و چنان‌چه در طول اجرای قرارداد تغییر یابد، طرفین متعهد هستند هرگونه تغییر نشانی را ظرف مدت 5 روز کتباً به یک‌دیگر اعلام نمایند، در غیر این صورت با توجه به تعیین اقامت‌گاه در ماده‌ی 1010 قانون مدنی، تمامی ابلاغ‌ها، اخطاریه‌ها و مکاتبات به نشانی‌های فوق که اقامت‌گاه طرفین محسوب می‌شود، ارسال می‌گردد.

 

ماده 10- نسخ قرارداد:

قرارداد فوق در 10 ماده، 6 تبصره و در 3 نسخه به اعتبار یک‌سان و با رضایت طرفین، تنظیم، امضاء و در تاریخ    /    /   14، مبادله گردید.

                                                                     

 

ناظر قرارداد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               
 

 

       
 

طرف اول

 

طرف دوم

 

 

 

 

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت متعلق به
انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران
می باشد.

اطلاعات تلفن Rss
انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram
Developed by : w w w . d o r w e b . i r